معماری خوی
هر کس عمرش را فدای معماری کند یک روز هرچند دیر از او قدردانی خواهد شد.... (معماری یعنی زندگی)
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


محمود سبزی فروش
با ارائه نظرات و امتیازات و مثبتاتون
مارو در بهتر کردن مطالب کمک کنین

امیدوارم مطالب ارائه شده مورد پسند شما واقع بشه

مدیر وبلاگ : محمود سبزی فروش
نظرسنجی
نظرتون درباره این سایت و فضاش چیه؟






فصل چهارم – تناسب، تعادل، تباین، حركت و ریتم

برای دیدن مطالب به ادامه مطالب مراجعه فرمائید...

فصل چهارم – تناسب، تعادل، تباین، حركت و ریتم

 

تناسب

تناسب مفهومی ریاضی است كه در هنر تجسمی بر كیفیت رابطه ی مناسب میان اجزای اثر با یكدیگر و با كل اثر دلالت دارد. تناسب یكی از اصول اولیه ی اثر هنری است كه رابطه ی بصری هماهنگ میان اجزای آن را بیان می كند.
می توان در یك تابلوی نقاشی روابط متناسبی میان خطوط سیال خیال انگیز، رنگ ها و وسعت سطوح برقرار كرد و یا در یك اثر حجمی روابط مناسبی میان فرورفتگی و برجستگی ها، فضی منفی و فضای مثبت، بافت ها و سطوح مختلف ایجاد كرد.
همانطور كه گوش یك نوازنده بلافاصله وجود یك نت خارج را تشخیص می هد، یك دیده ی حساس و كارآزموده به سرعت عدم تناسب میان رنگها و شكل های یك اثر تجسمی را می بیند.

 

تناسب طلایی

تناسب در اندازه ها از قوانین خاص پیروی می كند كه به آنها اصول و قواعد تقسیمات طلایی و یا تناسبات طلایی گفته می شود. بر اساس تناسبات طلایی یك پاره خط را می توان طوری به دو قسمت تقسیم كرد كه نسبت قسمت كوچكتر به قسمت بزرگتر مساوی با نسبت قسمت بزرگتر، كل پاره خط باشد. این نوع تقسیم از نظر بصری و همین طور از نظر منطقی نسبت های زیبایی را میان اجزا با یكدیگر و با كل پدید می آورد كه هم در معماری و هم در هنرهای بصری از آن استفاده بسیار شده است.

 

تعادل

در طبیعت همه چیز به شكل متعادلی جاری است. از جمله آمدن شب و روز از پی یكدیگر، تغییرات فصل ها و بسیاری از پدیده های دیگر.
وجود تعادل یكی از لوازم زندگی بشر است. بر همین اساس در هنر نیز تعادل اجزای اثر نقش عمده ای دارد. در یك اثر تجسمی وجود تعادل بصری برای ایجاد تأثیر مثبت بر مخاطبان ضروری و لازم است. در صورت عدم تعادل میان نیروهای بصری مختلف پیام اثر خوشه دار می شود و تأثیرگذاری خود را از دست می دهد. به طور طبیعی انسان هنگام مشاهده ی چیزها آن ها را با محورهای افقی و عمودی در ذهن خود مقایسه می كند و وجود یا عدم تعادل را در آن ها تشخیص می دهد.
اثر هنری بدون تعادل و هماهنگی میان اجزایش، اثری ناقص خواهد بود كه قادر به ارائه مطلوب پیام مورد نظر هنرمند نخواهد بود.

 

ایجاد تعادل بصری

می توان در سطح یك اثر تسجمی عناصر بصری را نسبت به محور افقی و عمودی آن اثر سازمان دهی كرد.
در صورت عدم سازماندهی صحیح نیروهای بصری و خدشه دار شدن هماهنگی میان اجزای یك تركیب انرژی بصری عناصر یكدیگر را خنثی می سازند.
در واقع وجود تعادل در یك اثر تجسمی مبین تأثیرگذاری متناسب و هماهنگ همه عناصر در آن تركیب می باشد. چنانچه انرژی بصری همه عناصر به گونه ای سامان داده شود كه هیچ بخشی از اثر انرژی بصری دیگر بخش ها را از میان نبرد و باعث اغتشاش بصری نشود، تركیبی موزون و متعادل به وجود می آید. در سامان بخشیدن به یك اثر متعادل ، تیرگی – روشنی، رنگ ، اندازه و محل قرار گرفتن عناصر بصری در فضای كار دخالت دارند. ضرورت ایجاد تعادل نه تنها در سطوح و آثار دو بعدی بلكه در همه ی آثار تجسمی به ویژه در مجسمه سازی از اهمیتی اساسی برخوردار است.

 

انواع تعادل

الف) تعادل متقارن :‌به كارگرفتن تعادل قرینه ساده ترین روش برای ایجاد تعادل بصری است. زیرا همه چیز نسبت به محورهای افقی، عمودی و مورب كه از وسط اثر عبور می كنند سنجیده می شوند. تعادل قرینه كاملاً طبیعی و سهل الوصول است به راحتی قابل درك می باشد.

ب) تعادل غیر متقارن :‌در این روش ایجاد تعادل بصری بر اساس فاصله ی شكل ها، عناصر نسبت به محورهای افقی، عمودی و مورب در وسط كادر تعیین نمی شود، بلكه انرژی بصری شكل ها بر اساس اندازه ، جهت ، تیرگی – روشنی ، رنگ، بافت و جای آنها نسبت به یكدیگر و نسبت به كادر تصویر مشخص می شود. در تركیب هایی كه از تعادل غیرمتقارن استفاده كرده اند انرژی بصری پرتحرك و پویاتر احساس می شود.
در هنر معاصر به واسطه ی پیچیده تر شدن جوامعف شكل زندگی و نگاه مخاطبان آثار هنری، بیشتر از تعادل غیرمتقارن بهره گرفته می شود.

 

توازن

هر گاه در یك اثر تجسمی انرژی بصری اجزای آن با یكدیگر و نسبت به كل اثر متعادل باشند. آن اثر دارای تركیبی متوازن خواهد بود. اگر چه ممكن است اجزای آن نسبتبه یكدیگر قرینه نباشند در واقع توازن بیان كننده روابط متعادل عناصر بصری در یك تركیب غیرمتقارن است. شكل زیر مسئله توازن میان اجزای یك اثر را به صورت ساده ای نمایش می دهد.

 

كنتراست

كنتراست به معنای تضاد، تباین و كشمكش متقابل میان عناصر و كیفیت بصری است. كنتراست ارتباط منطقی و در عین حال متضادی را میان اجزا و عناصر مختلف یك تركیب و یا یك اثر هنری بیان می كند. بهره گرفتن از كنتراست در آثار هنری باعث جلوه ی بیشتر معنی، گویاتر شدن حالت، قوی تر نشان دادن احساس و در نتیجه انتقال مفاهیم و پیام ها به شكلی مؤثرتر و عمیق تر است. در حالی كه عدم بهره گیری از كنتراست در كیفیات و عناصر تأثیر گذار معمولاً باعث یكنواختی ، ملال و ناپایداری در تأثیرگذاری و عدم جذابیت اثر می شود. در هنر تجسمی تباین یا همان كنتراست بیانگر كیفیتی حسی ناشی از عملكرد متقابل دو یا چند خصوصیت متضاد عناصر بصری است. این تباین ها را می توان از نظر اندازه، جهت، حالت ، رنگ ، تیرگی ، روشنی و بافت شكل ها و یا از نظر فضای پر و فضای خالی ، حجم مثبت و حجم منفی، فرورفتگی و برجستگی، شكل و زمینه مورد بررسی قرا داد. البته كنتراست رنگ نیز بعداً مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

 

حركت

حركت به معنای تغییر و جابه جایی در مكان و در زمان است. اما این معنا بیشتر به حركت مكانیكی اطلاق می شود . در حالی كه حركت معنایی عمومی تر و عمیق تر نیز دارد.
حركت به عنوان یكی از مظاهر حیات در هنر نیز كاربردهای خود را دارد. نمایش حركت در هنر تجسمی با تكرار و توالی یك شكل یا یك حالت به وجود می آید و معمولاً نمایشگر نوعی ریتم ( ضرب آهنگ) است. در همین حال اشكال كشیده ی عمودی و افقی و خطوط مداوم و جهت دار و نیز تكرار آنها به دلیل هدایت نگاه از سمتی به سمت دیگر می توانند بیانگر حركت بصری باشند.

 

 

ریتم ( ضرب – آهنگ)

ریتم با ضرب – آهنگ واژه ای است كه معمولاً در موسیقی به كار می رود اما در هنرهای تجسمی نیز مرسوم است. در هنر تجسمی ریتم معنایی تصویری دارد و عبارت است از تكرار، تغییر و حركت عناصر بصری در فضای تجسمی ، به عبارت دیگر تكرار منظم و متوالی یك عنصر تصویری ضرب – آهنگ بصری را به وجود می آورد.

 

انواع ریتم

1- تكرار یكنواخت :
در این نوع ضرب – آهنگ یك تصویر به طور یكنواخت و به صورت متوالی تكرار می شود. نمای خطی آن در شكل آورده شده است.

2 – تكرار متناوب :
در این ضرب – آهنگ یك عنصر بصری تكرار می شود اما تكرار آن با تغییرات متناوبی متنوع خواهد شد و هر بار عكس العمل مخاطب و توجه او را با یك حركت یا یك تصویر میانی تحت تأثیر قرار می دهد. نمای خطی آن در شكل نمایش داده شده است.

3 – تكرار تكاملی :
در این نوع ضرب – آهنگ یك تصویر و یا یك عنصر بصری از یك مرتبه و حالت خاص شروع می شود و به تدریج با تغییراتی به وضعیت و یا حالتی تازه تر می رسد، به طوری كه نوعی رشد و تكامل را در طول مسیر تغییرات خود به دنبال خواهد داشت. نمای خطی آن در شكل نشان داده می شود.

4 – تكرار موجی :
این نوع ضرب آهنگ كه عمدتاً با استفاده از حركت منحنی سطوح و خطوط به وجود می آید و از نوعی تناوب هم برخوردار است نمونه ی كاملی از ضرب – آهنگ تجسمی است كه در فضای معماری، حجمی و تصویری وجود دارد و به شكل مأنوسی با زندگی انسان پیوند خورده است. نمای خطی آن در شكل نشان داده می شود.

سؤالات
1 – تناسب طلایی چیست؟ توضیح دهید.

پاسخ : بر اساس تناسب طلایی، یك پاره خط را می توان طوری به دو قسمت تقسیم كرد كه نسبت قسمت كوچكتر به قسمت بزرگتر مساوی با نسبت قسمت بزرگتر به كل پاره خط باشد.این نوع تقسیم از نظر بصری و منطقی نسبت های زیبایی را میان اجزا با یكدیگر و با كل به وجود می آورد.

 

2 – تعادل چه تأثیری در یك اثر تجسمی دارد؟

پاسخ : به طور طبیعی انسان هنگام مشاهده چیزها آن ها را با محورهای افقی و عمودی در ذهن خود مقایسه می كند و وجود یا عدم تعادل را در آن ها تشخیص می دهد. در صورت عدم تعادل میان نیروهای بصری مختلف موجود در یك كادر ، پیام اثر خدشه شدار می شود و تأثیر گذاری خود را از دست می دهد. در یك اثر تجسمی باید اجزا و عناصر تجسمی از لحاظ تیرگی، روشنی، رنگ، اندازه و محل قرارگرفتن ساماندهی شوند تا تعادل به وجود آید و اغتشاش بصری ایجاد نشود.

 

3 – تعادل متقارن و تعادل غیرمتقارن را در دو كادر اجرا كنید.

 

تعادل متقارن تعادل غیر متقارن

 

4 – در یك كادر كنتراست را اجرا كنید.

5 – منظور از ریتم در هنر تجسمی چیست؟ توضیح دهید.

پاسخ : در هنر تجسمی ریتم معنایی تصویری دارد و عبارت است از تكرار، تغییر و حركت عناصر تجسمی در فضای تجسمی به عبارت دیگر تكرار منظم و متوالی یك عنصر تصویری ضرب – آهنگ بصری را به وجود می آورد. انتقال احساس حركت نیز توسط ریتم بصری صورت می گیرد.

 






نوع مطلب :
برچسب ها : مبانی هنرهای تجسمی، مبانی، هنر، تجسمی،
لینک های مرتبط :
محمود سبزی فروش
شنبه 15 آبان 1389
پنجشنبه 23 آذر 1391 12:24
salam khasteh nabashid man parastesham azaton vaghean mamnonam ke komak kardin betonam mabanio be khobi dark konam faghat azaton khahesh mandam tasavir bishtari be namayesh bezarin ba tashakor az shoma p.r
یکشنبه 14 فروردین 1390 19:25
سلام خسته نباشین من دانش اموز سال دوم رشته گرافیک کامپیوتری هستم ما هم به عنوان پایه این کتاب رو میخونیم میشه لطف کنین در مورد هر موضوع چند تاغ تصویر دیگه هم به جز تصویر کتاب بزارین تا بیشتر اشنا شیم ؟ ممنون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
//** Featured Content Slider- (c) CSS3[dot]BLOGSKY Group (css3.blogsky.com) //** May 2nd, 11'- Script rewritten and updated to 2.0. //** May 11th, 11'- Script updated to v 2.3, which adds the following features: //1) Changed behavior of script to actually collapse the previous content when the active one is shown, instead of just tucking it underneath the later. //2) Added setting to reveal a content either via "click" or "mouseover" of pagination links (default is former). //3) Added public function for jumping to a particular slide within a Featured Content instance using an arbitrary link, for example. //4) setup right to left mode (persian) Language //**by I. Fakhar Free for Iranian var featuredcontentslider={ajaxloadingmsg:'
Fetching slider Contents. Please wait...
',bustajaxcache:true,enablepersist:true,settingcaches:{},jumpTo:function(fcsid,pagenumber){this.turnpage(this.settingcaches[fcsid],pagenumber)},ajaxconnect:function(setting){var page_request=false if(window.ActiveXObject){try{page_request=new ActiveXObject("Msxml2.XMLHTTP")} catch(e){try{page_request=new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP")} catch(e){}}} else if(window.XMLHttpRequest) page_request=new XMLHttpRequest() else return false var pageurl=setting.contentsource[1] page_request.onreadystatechange=function(){featuredcontentslider.ajaxpopulate(page_request,setting)} document.getElementById(setting.id).innerHTML=this.ajaxloadingmsg var bustcache=(!this.bustajaxcache)?"":(pageurl.indexOf("?")!=-1)?"&"+new Date().getTime():"?"+new Date().getTime() page_request.open('GET',pageurl+bustcache,true) page_request.send(null)},ajaxpopulate:function(page_request,setting){if(page_request.readyState==4&&(page_request.status==200||window.location.href.indexOf("http")==-1)){document.getElementById(setting.id).innerHTML=page_request.responseText this.buildpaginate(setting)}},buildcontentdivs:function(setting){var alldivs=document.getElementById(setting.id).getElementsByTagName("div") for(var i=0;i'+(typeof toc=="string"?toc.replace(/#increment/,i):toc[i-1])+' '} phtml=(nextprev[0]!=''?' ':'')+phtml+(nextprev[1]!=''?'':'') pdiv.innerHTML=phtml} var pdivlinks=pdiv.getElementsByTagName("a") var toclinkscount=0 for(var i=0;isetting.contentdivs.length-1){pdivlinks[i].style.display="none" continue} pdivlinks[i].setAttribute("rel",++toclinkscount) pdivlinks[i][setting.revealtype]=function(){featuredcontentslider.turnpage(setting,this.getAttribute("rel")) return false} setting.toclinks.push(pdivlinks[i])} else if(this.css(pdivlinks[i],"prev","check")||this.css(pdivlinks[i],"next","check")){pdivlinks[i].onclick=function(){featuredcontentslider.turnpage(setting,this.className) return false}}} this.turnpage(setting,setting.currentpage,true) if(setting.autorotate[0]){pdiv[setting.revealtype]=function(){featuredcontentslider.cleartimer(setting,window["fcsautorun"+setting.id])} sliderdiv["onclick"]=function(){featuredcontentslider.cleartimer(setting,window["fcsautorun"+setting.id])} setting.autorotate[1]=setting.autorotate[1]+(1/setting.enablefade[1]*50) this.autorotate(setting)}},urlparamselect:function(fcsid){var result=window.location.search.match(new RegExp(fcsid+"=(\\d+)","i")) return(result==null)?null:parseInt(RegExp.$1)},turnpage:function(setting,thepage,autocall){var currentpage=setting.currentpage var totalpages=setting.contentdivs.length var turntopage=(/prev/i.test(thepage))?currentpage-1:(/next/i.test(thepage))?currentpage+1:parseInt(thepage) turntopage=(turntopage<1)?totalpages:(turntopage>totalpages)?1:turntopage if(turntopage==setting.currentpage&&typeof autocall=="undefined") return setting.currentpage=turntopage setting.contentdivs[turntopage-1].style.zIndex=++setting.topzindex this.cleartimer(setting,window["fcsfade"+setting.id]) setting.cacheprevpage=setting.prevpage if(setting.enablefade[0]==true){setting.curopacity=0 this.fadeup(setting)} if(setting.enablefade[0]==false){setting.contentdivs[setting.prevpage-1].style.display="none" setting.onChange(setting.prevpage,setting.currentpage)} setting.contentdivs[turntopage-1].style.visibility="visible" setting.contentdivs[turntopage-1].style.display="block" if(setting.prevpage<=setting.toclinks.length) this.css(setting.toclinks[setting.prevpage-1],"selected","remove") if(turntopage<=setting.toclinks.length) this.css(setting.toclinks[turntopage-1],"selected","add") setting.prevpage=turntopage if(this.enablepersist) this.setCookie("fcspersist"+setting.id,turntopage)},setopacity:function(setting,value){var targetobject=setting.contentdivs[setting.currentpage-1] if(targetobject.filters&&targetobject.filters[0]){if(typeof targetobject.filters[0].opacity=="number") targetobject.filters[0].opacity=value*100 else targetobject.style.filter="alpha(opacity="+value*100+")"} else if(typeof targetobject.style.MozOpacity!="undefined") targetobject.style.MozOpacity=value else if(typeof targetobject.style.opacity!="undefined") targetobject.style.opacity=value setting.curopacity=value},fadeup:function(setting){if(setting.curopacity<1){this.setopacity(setting,setting.curopacity+setting.enablefade[1]) window["fcsfade"+setting.id]=setTimeout(function(){featuredcontentslider.fadeup(setting)},50)} else{if(setting.cacheprevpage!=setting.currentpage) setting.contentdivs[setting.cacheprevpage-1].style.display="none" setting.onChange(setting.cacheprevpage,setting.currentpage)}},cleartimer:function(setting,timervar){if(typeof timervar!="undefined"){clearTimeout(timervar) clearInterval(timervar) if(setting.cacheprevpage!=setting.currentpage){setting.contentdivs[setting.cacheprevpage-1].style.display="none"}}},css:function(el,targetclass,action){var needle=new RegExp("(^|\\s+)"+targetclass+"($|\\s+)","ig") if(action=="check") return needle.test(el.className) else if(action=="remove") el.className=el.className.replace(needle,"") else if(action=="add") el.className+=" "+targetclass},autorotate:function(setting){window["fcsautorun"+setting.id]=setInterval(function(){featuredcontentslider.turnpage(setting,"next")},setting.autorotate[1])},getCookie:function(Name){var re=new RegExp(Name+"=[^;]+","i");if(document.cookie.match(re)) return document.cookie.match(re)[0].split("=")[1] return null},setCookie:function(name,value){document.cookie=name+"="+value},init:function(setting){var persistedpage=this.getCookie("fcspersist"+setting.id)||1 var urlselectedpage=this.urlparamselect(setting.id) this.settingcaches[setting.id]=setting setting.contentdivs=[] setting.toclinks=[] setting.topzindex=0 setting.currentpage=urlselectedpage||((this.enablepersist)?persistedpage:1) setting.prevpage=setting.currentpage setting.revealtype="on"+(setting.revealtype||"click") setting.curopacity=0 setting.onChange=setting.onChange||function(){} if(setting.contentsource[0]=="inline") this.buildpaginate(setting) if(setting.contentsource[0]=="ajax") this.ajaxconnect(setting)}}
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای معماری خوی محفوظ است